Deficiența de B12 2017-09-05T14:14:21+00:00

Deficiența de vitamina B12 – Cauze

O dietă alimentară variată este principala condiție a asigurării unui nivel optim de vitamina B12;
din diverse motive însă, acest lucru nu se întâmplă.  Există diverse cauze ce determină deficiența de vitamina B12, printre care:
  • Persoanele vegetariene sau vegane sunt cele mai expuse la riscul de a nu beneficia de un aport alimentar zilnic optim de vitamina B12.
  • Pe de altă parte, procesarea excesivă a produselor din carne sau din lapte face ca vitamina B12 din aceste preparate să fie mult diminuată.
  • Există cazuri speciale în care este nevoie de un consum suplimentar de vitamina B12. Este cazul gravidelor și al persoanelor în vârstă.
  • Absorbția scăzută de vitamina B12 poate fi cauzată de factori ce țin de organism: reducerea formării de factor intrinsec sau un nivel scăzut de acid gastric.
  • De asemenea, utilizarea de medicamente pentru o perioadă îndelungată, cum sunt clorhidratul de metformină sau inhibitorii de pompă de protoni, poate poate cauza un nivel scăzut de vitamina B12.

Care pot fi simptomele deficienței de B12?

Deficitul de vitamina B12 se poate dezvolta lent, cauzând simptome care apar treptat și se pot intensifica
în timp sau se poate instala rapid. Simptomele pot include: senzație de oboseală sau chiar extenuare, de scădere
a capacității de concentrare și a memoriei, senzații stranii, amorțeală, furnicături la nivelul mâinilor sau picioarelor,
dificultate la mers (impiedicare, probleme de echilibru).

Ce este vitamina B12?

Vitamina B12 este o vitamină hidrosolubilă, esențială pentru organism. Vitamina B12 nu poate fi sintetizată de către organism și, de aceea, este nevoie de un aport extern de produse care conțin vitamina B12. Vitamina B12 se găsește aproape exclusiv în alimente de origine animală, cum ar fi peștele, fructele de mare, carnea, ouăle, produsele lactate. O cantitate mare de vitamina B12 conținută de diversele tipuri de alimente consumate, nu reprezintă o garanție a atingerii necesarului zilnic de substanță activă necesară organismului uman.

Cum este absorbită vitamina B12?

Modul de preparare, precum și viteza cu care această vitamină este absorbită în organism influențează efectul biologic.
Absorbția vitaminei B12 se face printr-un metabolism activ și unul pasiv. Cantitatea maximă absorbită activ este de 1,5 μg, restul de vitamina B12 absorbindu-se prin metabolism pasiv până la atingerea unui nivel plasmatic optim.
Pentru o absorbție normală, în situația unui aport bun de vitamina B12, este nevoie de o cantitate suficientă de acid gastric și de factor intrinsec (IF), precum și de un intestin subțire sănătos.

FICAT
RINICHI
Vitamina B12 este depozitată, în special,
în ficat (60%) și rinichi (30%).

Alimente care conțin vitamina B12

Pește
Fructe de mare
Carne
Ouă
Lactate